Czy fitness faktycznie odchudza?

instruktor fitnessWielu ludzi marzących o idealnej dla siebie sylwetce nie może uzyskać w tej kwestii żadnych zadowalających efektów, nawet mimo długiego czasu rzeczywiście intensywnych ćwiczeń. Warto zatem pomyśleć nieco nad tym, dlaczego tak się dzieje. Jednym z podstawowych mitów na temat odchudzania jest ten mówiący, że im bardziej intensywny wysiłek, tym wyższy poziom spalania tkanki tłuszczowej. Takie myślenie jest jednak poważnym błędem, który może przynieść nam skutki zupełnie odwrotne do zamierzonych. Trening na odchudzanie do przede wszystkim pilnowanie odpowiedniego poziomu tętna – o wiele lepiej sprawdza się tutaj bardziej umiarkowany i jednocześnie długotrwały wysiłek. Jedynie dobry poziom tętna zapewni nam skuteczne spalanie tkanki tłuszczowej; jego określenie jest zatem bardzo ważne, choć może on zależeć od całego mnóstwa czynników, takich jak przede wszystkim wiek czy kondycja fizyczna osoby trenującej. Określenie optymalnego dla siebie poziomu tętna jest uzależnione od ustalenia swojego maksymalnego poziomu HR. Aby to zrobić, wystarczy skorzystać z jednego prostego wzoru: 220 – wiek = maks. HR.

W czasie treningu powinniśmy utrzymywać swoje tętno na poziomie około 70% HR, bowiem właśnie wtedy trening jest najefektywniejszy. Niektórzy ludzie popełniają spory błąd uważając, że jedynym faktycznie skutecznym sposobem na szczupłe nogi jest trening na stepperze. W pierwszej kolejności trzeba uświadomić sobie to, że step oraz stepper nie są jednym urządzeniem i mogą dawać bardzo odmienne od siebie efekty. Step jest wykorzystywany przy zajęciach aerobikowych odbywających się według określonego układu choreograficznego. Stepper jest tymczasem urządzeniem przeznaczonym do dość intensywnych ćwiczeń. Jeśli ktoś nie jest wytrenowany w odpowiednim stopniu, to dość łatwo będzie mógł nabawić się przy czymś takim niemałych kontuzji. Aby osiągnąć w ćwiczeniu odpowiednie efekty należy zadbać przede wszystkim o odpowiednią systematyczność. Jednorazowe zrywy aktywności w ciągu których oddajemy się bardzo intensywnym ćwiczeniom i o których po krótkim czasie zapominają nie mają żadnego sensu – wystarczą jednak 2-3 treningi w tygodniu, aby efekty pojawiły się już po kilku tygodniach.